ZAKON
O ZAŠTITI OZNAKA ZEMLJOPISNOG PODRIJETLA ZA OBRTNIČKE I INDUSTRIJSKE PROIZVODE
NN 136/2025, 05.11.2025. (u primjeni 13.11.2025.)
![]()
![]()
Zagreb, studeni 2025.
PREDMET ZAKONA
Članak 1.
Ovim Zakonom utvrđuje se nacionalno nadležno tijelo, određuju prava, obveze i zadaće nacionalnog nadležnog tijela za provedbu Uredbe (EU) 2023/2411 Europskog parlamenta i Vijeća od 18. listopada 2023. o zaštiti oznaka zemljopisnog podrijetla za obrtničke i industrijske proizvode i izmjeni uredbi (EU) 2017/1001 i (EU) 2019/1753 (tekst značajan za EGP) (SL L 2023/2411, 27. 10. 2023.) (u daljnjem tekstu Uredba (EU) 2023/2411), sankcije za postupanja protivno odredbama Uredbe (EU) 2023/2411 te potrebne mjere za osiguranje njihove provedbe.
Ovim Zakonom osigurava se provedba Uredbe (EU) 2023/2411.
Ovim se Zakonom u hrvatsko zakonodavstvo preuzima Direktiva 2004/48/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2004. o provedbi prava intelektualnog vlasništva (tekst značajan za EGP) (SL L 157, 30. 4. 2004.).
DEFINICIJE POJMOVA
Članak 2.
Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
nacionalni registar oznaka zemljopisnog podrijetla (u daljnjem tekstu: registar) je službena zbirka podataka o zahtjevima za registraciju oznaka zemljopisnog podrijetla obrtničkih i industrijskih proizvoda (u daljnjem tekstu: zahtjev za registraciju) koju vodi nacionalno nadležno tijelo i sadrži podatke upisane sukladno ovome Zakonu
glasilo nacionalnog nadležnog tijela (u daljnjem tekstu: glasilo Zavoda) je službeno glasilo nacionalnog tijela u kojem se periodično objavljuju propisani podaci o prijavama i registriranim pravima u postupcima iz nadležnosti nacionalnog nadležnog tijela, kao i ostale službene informacije, i koje se javno objavljuje u elektroničkom obliku.
Ostali pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju jednako značenje kao pojmovi određeni Uredbom (EU) 2023/2411.
RODNI POJMOVI
Članak 3.
Izrazi koji se koriste u ovom Zakonu, a imaju rodno značenje, odnose se jednako na muški i ženski rod.
NACIONALNO NADLEŽNO TIJELO I POSLOVI NADLEŽNOG TIJELA
Članak 4.
Nadležno tijelo za provedbu Uredbe (EU) 2023/2411 i ovoga Zakona u nacionalnoj fazi postupka u odnosu na oznake zemljopisnog podrijetla s područja Republike Hrvatske za obrtničke i industrijske proizvode (u daljnjem tekstu: oznake zemljopisnog podrijetla) je Državni zavod za intelektualno vlasništvo (u daljnjem tekstu: Zavod).
Zavod u provedbi nacionalne faze postupka surađuje s Uredom Europske unije za intelektualno vlasništvo (u daljnjem tekstu: Ured), koji provodi postupak na razini Unije i donosi konačne odluke o registraciji oznake zemljopisnog podrijetla, izmjeni specifikacije na razini Unije i poništenju registracije oznake zemljopisnog podrijetla.
Zavod sukladno stavcima 1. i 2. ovoga članka obavlja sljedeće poslove:
provodi nacionalnu fazu postupka registracije oznake zemljopisnog podrijetla sukladno članku 7. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/2411
podnosi zahtjev za registraciju Uredu Europske unije za intelektualno vlasništvo sukladno članku 22. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/2411
u postupku registracije oznaka zemljopisnog podrijetla provodi nacionalni postupak prigovora sukladno članku 15. Uredbe (EU) 2023/2411
odgovoran je za nacionalnu fazu postupka u pogledu izmjena specifikacije proizvoda sukladno članku 31. Uredbe (EU) 2023/2411 ili poništenja registrirane oznake koje provodi Ured sukladno članku 32. Uredbe (EU) 2023/2411
bez odgode obavještava Ured o svim nacionalnim upravnim ili sudskim postupcima sukladno članku 24. stavcima 1. i 3. Uredbe (EU) 2023/2411
izvješćuje Komisiju sukladno članku 71. Uredbe (EU) 2023/2411
obavlja druge poslove u području zaštite oznaka zemljopisnog podrijetla na temelju Uredbe (EU) 2023/2411.
![]()
NN 136/2025 (u primjeni od 13.11.2025.)
POGLAVLJE I. ZAJEDNIČKE ODREDBE O POSTUPKU
NADLEŽNOST
Članak 5.
Zavod provodi upravni postupak u nacionalnoj fazi postupka vezan za registracije oznaka zemljopisnog podrijetla, uz izmjenu specifikacije proizvoda i uz poništenje registrirane oznake zemljopisnog podrijetla te druge upravne i stručne poslove za zaštitu oznaka zemljopisnog podrijetla na temelju Uredbe (EU) 2023/2411 i odredbi ovoga Zakona.
Zavod može zatražiti stručno mišljenje od institucije ili pojedinaca koji imaju potrebno znanje iz stručnog područja u vezi s proizvodima koji su predmet spornih pitanja u postupcima iz stavka 1. ovoga članka.
Protiv rješenja Zavoda žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Postupak iz stavka 3. ovoga članka je hitan.
NAKNADE TROŠKOVA POSTUPKA
Članak 6.
Za postupke propisane ovim Zakonom plaćaju se naknade troškova postupka sukladno posebnim propisima kojima se uređuju naknade za postupke u području intelektualnog vlasništva.
REGISTAR
Članak 7.
Zavod vodi registar koji sadrži sljedeće podatke:
datum podnošenja zahtjeva za registraciju
broj spisa
naziv oznake zemljopisnog podrijetla
vrstu proizvoda u odnosu na koji se traži zaštita oznake
ime i adresu podnositelja zahtjeva za registraciju
ime i poslovnu adresu opunomoćenika
datum objave zahtjeva za registraciju
datum stjecanja privremene nacionalne zaštite
datum podnošenja zahtjeva za registraciju Uredu
datum registracije oznake na razini Unije
ime i adresu proizvođača korisnika oznake zemljopisnog podrijetla
datum izdavanja certifikata o odobrenju za upotrebu oznake zemljopisnog podrijetla.
Osim podataka iz stavka 1. ovoga članka, registar može sadržavati i sljedeće podatke:
promjenu imena ili adrese podnositelja zahtjeva za registraciju i proizvođača korisnika oznake zemljopisnog podrijetla
promjenu imena ili poslovne adrese opunomoćenika
ako je imenovan novi opunomoćenik, ime i poslovnu adresu novoga opunomoćenika
odustanak od zahtjeva za registraciju sukladno članku 12. ovoga Zakona
datum podnošenja prigovora i podatke o prigovoru sukladno članku 13. ovoga Zakona, podatke o zahtjevu za odobrenje izmjene specifikacije proizvoda sukladno člancima 25. i 26. ovoga Zakona ili podatke o zahtjevu za poništenje sukladno članku 27. ovoga Zakona ili datum podnošenja tužbe sukladno članku 5. stavku 3. ovoga Zakona
datum i odluku o prigovoru sukladno člancima
14. i 16. ovoga Zakona, podatke o zahtjevu za izmjenu specifikacije proizvoda sukladno člancima 25. i 26. ovoga Zakona ili podatke o zahtjevu za poništenje sukladno članku 27. ovoga Zakona ili podatke o presudi povodom tužbe sukladno članku 5. stavku 3. ovoga Zakona
7. brisanje upisanog opunomoćenika sukladno stavku 1. točki 6. ovoga članka.
Registar se vodi u elektroničkom obliku i javno je dostupan.
Na zahtjev zainteresirane osobe i nakon uplate propisane naknade troškova Zavod izdaje izvadak i ispis iz registra.
Ako postoje tehničke mogućnosti za automatiziranu digitalnu izradu izvatka i ispisa iz stavka
4. ovoga članka iz elektroničkog registra od strane same zainteresirane osobe, obveza uplate naknade troškova može biti izostavljena posebnim propisima iz članka 6. ovoga Zakona.
Podaci iz stavaka 1. i 2. ovoga članka, uključujući osobne podatke, obrađuju se u svrhu:
postupanja po zahtjevima u postupcima vezanima za postupke registracije oznake zemljopisnog podrijetla
održavanja registra iz stavka 1. ovoga članka radi informiranja tijela javne vlasti i javnosti
izrade izvješća i prikupljanja statističkih podataka.
Svi podaci, uključujući osobne podatke, iz stavaka 1. i 2. ovoga članka, smatraju se podacima od javnog interesa.
Podaci u registru čuvaju se trajno.
PODNOSITELJ ZAHTJEVA ZA REGISTRACIJU
Članak 8.
Zahtjev za registraciju podnosi skupina proizvođača sukladno članku 8. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/2411.
Iznimno od stavka 1. ovoga članka, zahtjev za registraciju može podnijeti i osoba iz članka 8. stavaka 2. i 4. Uredbe (EU) 2023/2411.
ZAHTJEV ZA REGISTRACIJU
Članak 9.
Postupak za zaštitu oznake zemljopisnog podrijetla za obrtničke i industrijske proizvode pokreće se podnošenjem zahtjeva za registraciju Zavodu sukladno članku 13. Uredbe (EU) 2023/2411.
Način podnošenja zahtjeva za registraciju, sadržaj zahtjeva za registraciju i prilozi uz zahtjev za registraciju propisuju se pravilnikom koji donosi glavni ravnatelj Zavoda.
FORMALNO ISPITIVANJE
Članak 10.
Zavod ispituje udovoljava li podnositelj zahtjeva za registraciju uvjetima iz članka 8. Uredbe (EU) 2023/2411 te ispituje sadržava li zahtjev za registraciju sve podatke sukladno članku 9. ovoga Zakona.
Ako u postupku ispitivanja iz stavka 1. ovoga članka Zavod utvrdi da zahtjev za registraciju ne sadrži sve potrebne podatke i priloge, poziva zaključkom podnositelja zahtjeva za registraciju da dopuni zahtjev za registraciju u roku od 60 dana od dana primitka zaključka.
Na prijedlog podnositelja zahtjeva za registraciju rok za dostavu dopune zahtjeva za registraciju iz stavka
2. ovoga članka Zavod može produžiti za najviše 30
dana.
Ako zahtjev za registraciju nije podnesen sukladno članku 8. Uredbe (EU) 2023/2411 ili podnositelj zahtjeva za registraciju nije u roku iz stavka 2. ovoga članka dostavio dopune zahtjeva za registraciju, Zavod donosi rješenje o odbacivanju zahtjeva za registraciju.
SUPSTANCIJALNO ISPITIVANJE ZAHTJEVA ZA REGISTRACIJU
Članak 11.
Ako utvrdi da zahtjev za registraciju udovoljava uvjetima iz članka 10. stavka 1. ovoga Zakona, Zavod će na temelju podataka sadržanih u zahtjevu za registraciju ispitati jesu li ispunjeni uvjeti iz članka 6. Uredbe (EU) 2023/2411 te postoje li zapreke za registraciju iz članaka 42. i 43. Uredbe (EU) 2023/2411.
Ako u postupku ispitivanja utvrdi da zahtjev za registraciju ne ispunjava uvjete iz članka 6. Uredbe (EU) 2023/2411 odnosno da postoje zapreke za registraciju iz članaka 42. i 43. Uredbe (EU) 2023/2411, Zavod poziva zaključkom podnositelja zahtjeva za registraciju da izmjene i/ili dopune zahtjeva za registraciju dostavi u roku od 60 dana od dana primitka zaključka.
Na prijedlog podnositelja zahtjeva za registraciju rok za dostavu izmjena i/ili dopuna zahtjeva za registraciju iz stavka 2. ovoga članka Zavod može produžiti za najviše 30 dana.
Ako podnositelj zahtjeva za registraciju nije u roku iz stavka 2. ovoga članka dostavio tražene izmjene i/ili dopune zahtjeva za registraciju ili je Zavod utvrdio da dostavljenim izmjenama i/ili dopunama nisu ispunjeni uvjeti iz članka 6. Uredbe (EU) 2023/2411 odnosno da i dalje postoje zapreke za registraciju iz članaka 42. i
43. Uredbe (EU) 2023/2411, Zavod donosi rješenje o odbijanju zahtjeva.
Ako utvrdi da podneseni zahtjev za registraciju u cijelosti ispunjava uvjete iz članka 6. Uredbe (EU) 2023/2411 te da ne postoje zapreke za registraciju iz članaka 42. i 43. Uredbe (EU) 2023/2411,
Zavod objavljuje zahtjev za registraciju zajedno sa specifikacijom proizvoda u glasilu Zavoda.
Podaci iz zahtjeva koji se objavljuju u glasilu Zavoda propisuju se pravilnikom iz članka 9. stavka 2. ovoga Zakona.
ODUSTANAK OD ZAHTJEVA ZA REGISTRACIJU
Članak 12.
Podnositelj zahtjeva za registraciju može u svakom trenutku odustati od svog zahtjeva za registraciju.
Ako podnositelj zahtjeva za registraciju odustane od zahtjeva prije nego što je zahtjev za registraciju podnesen Uredu sukladno članku 21. ovoga Zakona, Zavod donosi rješenje o obustavi postupka.
Ako je zahtjev za registraciju objavljen, Zavod objavljuje odustanak od zahtjeva za registraciju u glasilu Zavoda.
Ako je zahtjev za registraciju podnesen Uredu sukladno članku 21. ovoga Zakona, Zavod dostavlja Uredu izjavu o odustanku od zahtjeva za registraciju.
PODNOŠENJE PRIGOVORA
Članak 13.
Svaka fizička i pravna osoba koja ima pravni interes i koja ima prebivalište ili sjedište u Republici Hrvatskoj može u roku od dva mjeseca od dana objave zahtjeva iz članka 11. stavka 5. ovoga Zakona u glasilu Zavoda podnijeti Zavodu prigovor na zahtjev za registraciju (u daljnjem tekstu: prigovor), uz dostavu dokumentacije kojom se dokazuje pravni interes, obrazlaže prigovor i dokazuje njegova osnovanost.
Prigovor se mora temeljiti na razlozima iz članka
15. stavka 3. Uredbe (EU) 2023/2411.
Podnositelj zahtjeva za registraciju i podnositelj prigovora u nacionalnoj fazi postupka smatraju se strankama u postupku.
Način podnošenja prigovora, sadržaj prigovora i prilozi uz prigovor propisuju se pravilnikom iz članka
stavka 2. ovoga Zakona.
POSTUPAK POVODOM PRIGOVORA
Članak 14.
Po zaprimanju prigovora Zavod utvrđuje je li prigovor podnesen u roku iz članka 13. stavka 1. ovoga Zakona te ako utvrdi da je podnesen izvan roka, donosi rješenje o odbacivanju prigovora.
Ako prigovor sadrži nedostatke zbog kojih se ne može po prigovoru postupiti, Zavod zaključkom poziva podnositelja prigovora da u roku od 30 dana od dana primitka zaključka otkloni nedostatke.
Ako podnositelj prigovora u roku iz stavka 2. ovoga članka ne postupi po zaključku, prigovor se odbacuje rješenjem.
Ako Zavod utvrdi da pravodoban prigovor nije podnesen od strane ovlaštenog podnositelja koji je dokazao pravni interes ili da nije temeljen na razlozima za prigovor iz članka 15. stavka 3. Uredbe (EU) 2023/2411, prigovor se odbacuje rješenjem.
Ako Zavod utvrdi da je prigovor pravodoban i uredan, da je podnesen od strane ovlaštenog podnositelja koji je dokazao pravni interes te da je temeljen na razlozima za prigovor iz članka 15. stavka 3. Uredbe (EU) 2023/2411, smatrat će prigovor dopuštenim.
Ako utvrdi da je prigovor dopušten, Zavod najkasnije u roku od dva mjeseca od dana primitka prigovora poziva podnositelja zahtjeva za registraciju i podnositelja prigovora da započnu savjetovanje radi postizanja sporazumnog rješenja uz dostavu podnositelju zahtjeva za registraciju preslike prigovora zajedno s dokumentacijom.
POSTUPAK SAVJETOVANJA RADI POSTIZANJA SPORAZUMNOG RJEŠENJA
Članak 15.
Po zaprimanju poziva iz članka 14. stavka 6. ovoga Zakona podnositelj zahtjeva za registraciju i podnositelj prigovora obvezni su provesti savjetovanje radi postizanja sporazumnog rješenja sukladno odredbama članka 15. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/2411.
Na zajednički zahtjev podnositelja prigovora i podnositelja zahtjeva za registraciju rok za provođenje savjetovanja iz članka 15. stavka 2. Uredbe (EU) 2023/2411 Zavod može produžiti za najviše tri mjeseca.
Podnositelj zahtjeva za registraciju obvezan je u roku od 30 dana od dana završetka postupka savjetovanja Zavodu dostaviti obavijest o ishodu postupka savjetovanja, uz obrazloženje i pripadajuću dokumentaciju, što uključuje sve dogovorene izmjene zahtjeva za registraciju te specifikacije proizvoda, ako je došlo do izmjene.
Način podnošenja zahtjeva za produženje roka za savjetovanje radi postizanja sporazumnog rješenja, način podnošenja i sadržaj obavijesti o ishodu savjetovanja propisuju se pravilnikom iz članka 9. stavka
ovoga Zakona.
POSTUPAK NAKON ZAVRŠENOG SAVJETOVANJA
Članak 16.
Ako je nakon završenog postupka savjetovanja došlo do sporazumnog rješenja kojim je specifikacija proizvoda objavljena u glasilu Zavoda na temelju članka
11. stavka 5. ovoga Zakona izmijenjena, Zavod će po zaprimljenoj obavijesti o ishodu postupka savjetovanja iz članka 15. stavka 3. ovoga Zakona ponoviti postupak ispitivanja iz članaka 10. i 11. ovoga Zakona u odnosu na izmijenjeni zahtjev za registraciju.
Ako Zavod utvrdi da su izmjene zahtjeva za registraciju nakon provedenog postupka savjetovanja značajne, izmjene zahtjeva za registraciju objavljuje
u glasilu Zavoda te zahtjev za registraciju podliježe ponovnom nacionalnom postupku prigovora sukladno člancima 13., 14. i 15. ovoga Zakona.
Ako sporazumnim rješenjem nije došlo do izmjene zahtjeva za registraciju ili Zavod procijeni da izmjene zahtjeva za registraciju nisu značajne, Zavod donosi rješenje o privremenoj nacionalnoj zaštiti.
Ako podnositelj zahtjeva za registraciju po isteku roka iz članka 15. stavka 3. ovoga Zakona nije obavijestio Zavod o ishodu postupka savjetovanja ili nije postignuto sporazumno rješenje, Zavod poziva podnositelja zahtjeva za registraciju da se u roku od 60 dana od dana primitka poziva očituje na prigovor.
Na prijedlog podnositelja zahtjeva za registraciju rok iz stavka 4. ovoga članka Zavod može produžiti za najviše 30 dana.
Ako se podnositelj zahtjeva za registraciju ne očituje na prigovor u propisanom roku iz stavka 4. ovoga članka, Zavod donosi rješenje o usvajanju prigovora i odbijanju zahtjeva za registraciju te objavljuje podatke o odluci u glasilu Zavoda.
Po primitku očitovanja iz stavka 4. ovoga članka Zavod ispituje osnovanost prigovora.
Ako Zavod utvrdi da prigovor nije osnovan, donosi rješenje o odbijanju prigovora.
Ako Zavod utvrdi da je prigovor osnovan, donosi rješenje o usvajanju prigovora i odbijanju zahtjeva za registraciju te objavljuje podatke o odluci u glasilu Zavoda.
POSTUPAK ZAVODA KADA NIJE PODNESEN PRIGOVOR U NACIONALNOM POSTUPKU PRIGOVORA ILI JE PRIGOVOR ODBAČEN ODNOSNO ODBIJEN
Članak 17.
Ako prigovor iz članka 13. stavka 1. ovoga Zakona nije podnesen ili je odbačen rješenjem iz članka 14. stavaka 1., 3. i 4. ovoga Zakona odnosno odbijen rješenjem iz članka 16. stavka 8. ovoga Zakona, Zavod donosi rješenje o privremenoj nacionalnoj zaštiti.
OBJAVA ODLUKE ZAVODA
Članak 18.
Zavod podatke iz rješenja o privremenoj nacionalnoj zaštiti objavljuje u glasilu Zavoda.
Objava iz stavka 1. ovoga članka sadrži i objavu u elektroničkom obliku specifikacije proizvoda na kojoj se temelji odluka Zavoda o usvajanju zahtjeva za registraciju.
PRIVREMENA NACIONALNA ZAŠTITA
Članak 19.
Zavod rješenjem o privremenoj nacionalnoj zaštiti, sukladno članku 18. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/2411, odobrava privremenu nacionalnu zaštitu
naziva kao oznake zemljopisnog podrijetla u Republici Hrvatskoj koja ima učinak od dana podnošenja zahtjeva Uredu sukladno članku 21. ovoga Zakona.
Privremena nacionalna zaštita obuhvaća zaštitu sukladno odredbi članka 40. Uredbe (EU) 2023/2411 i odnosi se samo na područje Republike Hrvatske.
Proizvođač koji proizvodi obrtnički ili industrijski proizvod čiji je naziv zaštićen privremenom nacionalnom zaštitom obvezan je taj proizvod proizvoditi u skladu sa specifikacijom proizvoda, a takav proizvod koji proizvođač stavlja na tržište mora udovoljavati zahtjevima iz specifikacije.
Za vrijeme trajanja privremene nacionalne zaštite proizvođač može na tržište staviti obrtnički ili industrijski proizvod označen nazivom zaštićenim privremenom nacionalnom zaštitom ako je za taj proizvod izdan certifikat iz članka 29. stavka 5. ovoga Zakona.
Privremena nacionalna zaštita prestaje važiti na dan donošenja odluke Ureda o zahtjevu za registraciju ili na dan povlačenja zahtjeva za registraciju, sukladno članku 18. stavku 2. Uredbe (EU) 2023/2411.
U slučaju povlačenja zahtjeva za registraciju koji je podnesen Uredu sukladno članku 21. ovoga Zakona ili odbijanja zahtjeva za registraciju od strane Ureda, proizvođač je dužan povući s tržišta, bez odgode, a najkasnije u roku od 30 dana od dana povlačenja zahtjeva za registraciju, ili u slučaju odbijanja zahtjeva za registraciju od strane Ureda od dana objave odluke Ureda o odbijanju zahtjeva za registraciju, obrtnički ili industrijski proizvod koji je označen nazivom zaštićenim privremenom nacionalnom zaštitom sukladno članku
ovoga Zakona i za koji je prethodno izdan certifikat iz članka 29. stavka 5. ovoga Zakona.
OZNAČAVANJE TIJEKOM PRIVREMENE
ZAŠTITE
Članak 20.
Obrtnički ili industrijski proizvod za naziv kojega je rješenjem iz članka 19. stavka 1. ovoga Zakona odobrena privremena nacionalna zaštita može se označavati nazivom zaštićenim privremenom nacionalnom zaštitom na etiketi od dana kada je zahtjev za registraciju podnesen Uredu.
Uz označavanje obrtničkog ili industrijskog proizvoda zaštićenim nazivom iz stavka 1. ovoga članka na etiketi proizvoda može se istaknuti i oznaka
„Privremena nacionalna zaštita na temelju Uredbe (EU) 2023/2411“.
Označavanje nazivom iz stavka 1. i oznakom iz stavka 2. ovoga članka moguće je samo za obrtnički ili industrijski proizvod za koji je prethodno izvršena provjera sukladnosti sa specifikacijom proizvoda te je izdan certifikat iz članka 29. stavka 5. ovoga Zakona.
PODNOŠENJE ZAHTJEVA ZA REGISTRACIJU
UREDU
Članak 21.
Nakon donošenja rješenja iz članka 16. stavka 3. ili članka 17. ovoga Zakona Zavod podnosi Uredu zahtjev za registraciju, sukladno članku 22. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/2411.
NEDOSTACI ZAHTJEVA ZA REGISTRACIJU U
FAZI POSTUPKA NA RAZINI EUROPSKE UNIJE
Članak 22.
Ako Zavod sukladno članku 23. stavku 6. Uredbe (EU) 2023/2411 zaprimi obavijest Ureda o potrebi dopune i/ili izmjene zahtjeva za registraciju, o tome obavještava podnositelja zahtjeva za registraciju i poziva ga da izmjene i/ili dopune zahtjeva za registraciju dostavi Zavodu u roku koji odredi Zavod.
Ako je radi dopune ili izmjene zahtjeva za registraciju iz stavka 1. ovoga članka podnositelj zahtjeva za registraciju napravio jednu ili više značajnih izmjena specifikacije proizvoda, na odgovarajući način primjenjuju se odredbe iz članaka 8. do 15. te članka
16. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona.
Ako izmjene specifikacije proizvoda iz stavka 2. ovoga članka nisu značajne, Zavod dostavlja izmjene i/ili dopune zahtjeva za registraciju Uredu.
Ako podnositelj zahtjeva za registraciju ne dostavi Zavodu izmjene i/ili dopune zahtjeva za registraciju u roku iz stavka 1. ovoga članka, Zavod o tome obavještava Ured.
Ako u postupku savjetovanja radi postizanja sporazumnog rješenja u postupku povodom prigovora podnositelj zahtjeva za registraciju nije obavijestio Zavod o ishodu postupka savjetovanja ili nije postignuto sporazumno rješenje, po isteku roka iz članka 15. stavka
3. ovoga Zakona Zavod o tome obavještava Ured i dostavlja izmjene i/ili dopune zahtjeva za registraciju Uredu.
Ako Zavod utvrdi da su izmjene specifikacije proizvoda kao rezultat provedenog postupka savjetovanja značajne, te izmjene objavljuje u glasilu Zavoda i one podliježu ponovnom nacionalnom postupku prigovora sukladno člancima 13. do 16. ovoga Zakona.
Ako sporazumnim rješenjem nije došlo do izmjene specifikacije proizvoda ili Zavod procijeni da izmjene specifikacije proizvoda nisu značajne, Zavod o tome obavještava Ured i dostavlja izmjene i/ili dopune zahtjeva za registraciju Uredu.
Ako nakon objave izmijenjenog zahtjeva za registraciju prigovor nije podnesen, Zavod dostavlja izmjene i/ili dopune zahtjeva za registraciju Uredu.
ODLUKA O REGISTRACIJI NA RAZINI
EUROPSKE UNIJE
Članak 23.
Odluku o registraciji oznake zemljopisnog podrijetla donosi Ured sukladno članku 29. Uredbe (EU) 2023/2411, koju objavljuje u Registru oznaka zemljopisnog podrijetla Unije za obrtničke i industrijske proizvode.
PRAVO NA UPOTREBU REGISTRIRANE OZNAKE
Članak 24.
Proizvođač koji proizvodi obrtnički ili industrijski proizvod označen registriranom oznakom zemljopisnog podrijetla sukladno članku 48. Uredbe (EU) 2023/2411 obavezan je taj proizvod proizvoditi u skladu sa specifikacijom proizvoda, a proizvod označen registriranom oznakom zemljopisnog podrijetla koji je proizvođač stavio na tržište mora udovoljavati zahtjevima iz specifikacije.
Proizvođač može na tržište staviti obrtnički i industrijski proizvod označen registriranom oznakom zemljopisnog podrijetla sukladno članku 48. Uredbe (EU) 2023/2411 samo ako je za taj proizvod prethodno izvršena provjera sukladnosti sa specifikacijom proizvoda i ako je izdan certifikat o odobrenju za upotrebu oznake zemljopisnog podrijetla iz članka 29. stavka 5. ovoga Zakona.
ZAHTJEV ZA ODOBRENJE STANDARDNE IZMJENE SPECIFIKACIJE PROIZVODA
Članak 25.
Podnositelj zahtjeva za registraciju pod čijim imenom je oznaka zemljopisnog podrijetla registrirana ili proizvođač koji upotrebljava oznaku zemljopisnog podrijetla sukladno članku 47. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/2411 može podnijeti Zavodu zahtjev za odobrenje standardne izmjene specifikacije proizvoda registrirane oznake zemljopisnog podrijetla iz članka 31. stavka
5. Uredbe (EU) 2023/2411 (u daljnjem tekstu: zahtjev za odobrenje standardne izmjene specifikacije) s prijedlogom izmijenjene specifikacije proizvoda.
Ako zahtjev za odobrenje standardne izmjene specifikacije ne podnosi podnositelj zahtjeva pod čijim imenom je oznaka zemljopisnog podrijetla registrirana, Zavod ga poziva da se očituje o zahtjevu za odobrenje standardne izmjene specifikacije.
Po primitku Zavod formalno ispituje zahtjev za odobrenje standardne izmjene specifikacije primjenjujući na odgovarajući način članak 10. ovoga Zakona.
Zavod ispituje formalno uredan zahtjev za odobrenje standardne izmjene specifikacije primjenjujući na odgovarajući način članak 11. ovoga Zakona.
Ako Zavod utvrdi da je zahtjev za odobrenje
standardne izmjene specifikacije u cijelosti sukladan odredbi članka 11. stavka 1. ovoga Zakona, donosi rješenje o prihvaćanju zahtjeva za odobrenje standardne izmjene specifikacije te objavljuje podatke o odluci u glasilu Zavoda zajedno s izmijenjenom specifikacijom.
Zavod o odluci iz stavka 5. ovoga članka obavještava Ured.
Ako Zavod utvrdi da zahtjev za odobrenje standardne izmjene specifikacije ne ispunjava uvjete iz članka 6. Uredbe (EU) 2023/2411 odnosno da postoje zapreke za registraciju iz članaka 42. i 43. Uredbe (EU) 2023/2411, donosi rješenje o odbijanju zahtjeva za odobrenje standardne izmjene specifikacije.
Zavod može donijeti odluku kojom se određuje privremena standardna izmjena specifikacije proizvoda u smislu članka 31. stavka 6. Uredbe (EU) 2023/2411 te podatke o takvoj odluci objavljuje u glasilu Zavoda i o svojoj odluci obavještava Ured.
Način podnošenja i podaci koje sadržava zahtjev za odobrenje standardne izmjene specifikacije iz stavka
ovoga članka propisuju se pravilnikom iz članka 9. stavka 2. ovoga Zakona.
ZAHTJEV ZA ODOBRENJE IZMJENE SPECIFIKACIJE NA RAZINI UNIJE
Članak 26.
Podnositelj zahtjeva za registraciju pod čijim imenom je oznaka zemljopisnog podrijetla registrirana ili proizvođač koji upotrebljava registriranu oznaku zemljopisnog podrijetla sukladno članku 47. stavku
1. Uredbe (EU) 2023/2411 može podnijeti Zavodu zahtjev za odobrenje izmjene specifikacije proizvoda registrirane oznake zemljopisnog podrijetla na razini Unije iz članka 31. stavka 3. Uredbe (EU) 2023/2411 (u daljnjem tekstu: zahtjev za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije) zajedno s prijedlogom izmijenjene specifikacije proizvoda.
Ako zahtjev za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije ne podnosi podnositelj zahtjeva za registraciju pod čijim imenom je oznaka zemljopisnog podrijetla registrirana, Zavod ga poziva da se očituje o zahtjevu za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije.
Po primitku Zavod formalno ispituje zahtjev za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije primjenjujući na odgovarajući način članak 10. ovoga Zakona.
Zavod ispituje formalno uredan zahtjev za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije primjenjujući na odgovarajući način članak 11. ovoga Zakona.
Ako Zavod utvrdi da je zahtjev za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije u cijelosti sukladan odredbama članka 11. stavka 1. ovoga Zakona, objavljuje izmijenjenu specifikaciju u glasilu Zavoda te se u slučaju prigovora provodi nacionalni postupak prigovora primjenjujući na odgovarajući način članke 13., 14. i 15. te članak 16. stavke 1. i 2. ovoga Zakona.
Ako prigovor nije podnesen ili u nacionalnom postupku prigovora nakon provedenog postupka
savjetovanja nije došlo do izmjene zahtjeva za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije odnosno ako Zavod utvrdi da izmjene zahtjeva za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije nisu značajne, donosi rješenje o prihvaćanju zahtjeva za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije u nacionalnoj fazi postupka i objavljuje podatke o odluci o prihvaćanju u glasilu Zavoda.
Ako u nacionalnom postupku prigovora provedenom sukladno stavku 5. ovoga članka podnositelj zahtjeva za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije nije obavijestio Zavod o ishodu postupka savjetovanja po uloženom prigovoru ili nije postignuto sporazumno rješenje, Zavod na odgovarajući način primjenjuje članak 16. stavke 4. do 7. ovoga Zakona.
Ako Zavod utvrdi da prigovor nije osnovan, donosi rješenje o prihvaćanju zahtjeva za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije u nacionalnoj fazi postupka i objavljuje podatke o odluci o prihvaćanju u glasilu Zavoda.
Ako Zavod utvrdi da je prigovor osnovan, donosi rješenje o odbijanju zahtjeva za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije u nacionalnoj fazi postupka i objavljuje podatke o odluci o odbijanju u glasilu Zavoda.
Nakon donošenja rješenja o prihvaćanju zahtjeva za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije iz stavaka 6. i 8. ovoga članka Zavod podnosi zahtjev za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije Uredu, koji donosi konačnu odluku o zahtjevu.
Način podnošenja i podaci koje sadržava zahtjev za odobrenje izmjene specifikacije na razini Unije iz stavka 1. ovoga članka propisuju se pravilnikom iz članka 9. stavka 2. ovoga Zakona.
ZAHTJEV ZA PONIŠTENJE REGISTRIRANE
OZNAKE ZEMLJOPISNOG PODRIJETLA
Članak 27.
Svaka fizička i pravna osoba s pravnim interesom koja ima prebivalište ili sjedište na području Republike Hrvatske može podnijeti Zavodu zahtjev za poništenje registrirane oznake zemljopisnog podrijetla (u daljnjem tekstu: zahtjev za poništenje) na temelju razloga iz članka 32. stavaka 1. i 2. Uredbe (EU) 2023/2411.
Postupak za poništenje registrirane oznake zemljopisnog podrijetla može pokrenuti Zavod po službenoj dužnosti.
Ako zahtjev za poništenje nije uredan, Zavod zaključkom poziva podnositelja zahtjeva za poništenje da u roku od 30 dana od dana primitka zaključka uredi zahtjev za poništenje.
Ako podnositelj zahtjeva za poništenje u propisanom roku ne postupi prema zaključku Zavoda i ne otkloni nedostatke zahtjeva za poništenje u smislu stavka 3. ovoga članka, zahtjev za poništenje odbacuje se rješenjem.
Ako je zahtjev za poništenje uredan te se temelji na razlozima iz članka 32. stavka 1. Uredbe (EU)
2023/2411 izvan teritorijalne nadležnosti Republike Hrvatske ili se odnosi na oznaku zemljopisnog podrijetla izvan teritorijalne nadležnosti Republike Hrvatske, Zavod podnosi zahtjev za poništenje Uredu koji donosi konačnu odluku o zahtjevu za poništenje.
Ako je zahtjev za poništenje uredan te se temelji na razlozima koji su u teritorijalnoj nadležnosti Republike Hrvatske i odnosi se na nacionalnu oznaku zemljopisnog podrijetla, Zavod ispituje je li zahtjev za poništenje podnesen sukladno uvjetima iz članka 32. stavaka 1. i 2. Uredbe (EU) 2023/2411.
Ako Zavod prilikom ispitivanja zahtjeva za poništenje utvrdi da nisu ispunjeni uvjeti iz stavka 6. ovoga članka, donosi rješenje o odbijanju zahtjeva za poništenje.
Ako Zavod prilikom ispitivanja zahtjeva za poništenje utvrdi da zahtjev za poništenje ispunjava uvjete iz stavka 6. ovoga članka, Zavod objavljuje podatke o zahtjevu za poništenje u glasilu Zavoda.
U roku od dva mjeseca od dana objave zahtjeva za poništenje u glasilu Zavoda svaka fizička i pravna osoba koja ima pravni interes i prebivalište ili sjedište u Republici Hrvatskoj može podnijeti Zavodu prigovor na zahtjev za poništenje, uz dostavu dokumentacije kojom se dokazuje pravni interes, obrazlaže prigovor i dokazuje njegova osnovanost.
Zavod ispituje urednost prigovora i je li podnesen sukladno odredbama Uredbe (EU) 2023/2411 i ovoga Zakona.
Ako Zavod utvrdi da nisu ispunjeni uvjeti iz stavka 10. ovoga članka, Zavod na odgovarajući način primjenjuje odredbe članka 14. stavaka 2., 3. i 4. ovoga Zakona.
Ako Zavod utvrdi da su ispunjeni uvjeti iz stavka 10. ovoga članka, Zavod na odgovarajući način primjenjuje odredbe članka 14. stavka 6. i članka 15. ovoga Zakona.
Ako prigovor nije podnesen, Zavod donosi odluku o udovoljavanju uvjetima za podnošenje zahtjeva za poništenje Uredu, objavljuje podatke o odluci u glasilu Zavoda i zahtjev za poništenje podnosi Uredu.
Ako u nacionalnom postupku prigovora provedenom sukladno stavku 12. ovoga članka podnositelj zahtjeva za poništenje nije obavijestio Zavod o ishodu postupka savjetovanja po uloženom prigovoru ili nije postignuto sporazumno rješenje, Zavod na odgovarajući način primjenjuje članak 16. stavke 4. do 7. ovoga Zakona.
Ako Zavod utvrdi da je prigovor osnovan, donosi rješenje o odbijanju zahtjeva za poništenje i objavljuje podatke o odluci u glasilu Zavoda.
Ako Zavod utvrdi da prigovor nije osnovan, donosi odluku o udovoljavanju uvjetima za podnošenje zahtjeva za poništenje Uredu, objavljuje podatke o odluci u glasilu Zavoda i podnosi zahtjev za poništenje Uredu.
Ured po dostavljenom zahtjevu za poništenje iz stavaka 13. i 16. ovoga članka donosi konačnu odluku o zahtjevu za poništenje.
Način podnošenja zahtjeva za poništenje
iz stavka 1. ovoga članka i prigovora na zahtjev za poništenje iz stavka 9. ovoga članka, sadržaj i prilozi uz zahtjev za poništenje i prigovor propisuju se pravilnikom iz članka 9. stavka 2. ovoga Zakona.
ODREĐIVANJE NADLEŽNIH TIJELA
Članak 28.
Tijelo nadležno za provedbu članka 51. Uredbe (EU) 2023/2411 u pogledu provjere sukladnosti s odgovarajućom specifikacijom proizvoda na temelju osobne izjave je Zavod.
Tijelo nadležno za provedbu članka 54. Uredbe (EU) 2023/2411 u pogledu praćenja upotrebe oznaka zemljopisnog podrijetla na tržištu je Carinska uprava Ministarstva financija.
PROVJERA SUKLADNOSTI SA SPECIFIKACIJOM PROIZVODA
Članak 29.
Sukladno članku 51. stavku 2. Uredbe (EU) 2023/2411, proizvođač koji proizvodi obrtnički i industrijski proizvod označen zaštićenim nazivom dužan je nakon donošenja rješenja o privremenoj nacionalnoj zaštiti iz članka 19. ovoga Zakona podnijeti Zavodu osobnu izjavu prije stavljanja proizvoda na tržište.
Osobna izjava iz stavka 1. ovoga članka sastavlja se putem standardnog obrasca iz članka 51. stavka 1. Uredbe (EU) 2023/2411.
Ako Zavod utvrdi da je informacije u osobnoj izjavi iz stavka 1. ovoga članka potrebno dopuniti ili ispraviti, poziva proizvođača da izmjene ili dopune dostavi u roku od 30 dana od dana primitka poziva, te ga obavještava da ako ne postupi po pozivu ili ako dostavljene informacije nisu potpune i dosljedne sukladno članku 51. stavku 3. Uredbe (EU) 2023/2411, Zavod neće izdati certifikat o odobrenju za upotrebu oznake zemljopisnog podrijetla ili neće obnoviti certifikat.
Na zahtjev proizvođača rok iz stavka 3. ovoga članka Zavod može produžiti za 30 dana.
Ako Zavod utvrdi da su informacije u osobnoj izjavi potpune i dosljedne i da nema drugih rezervi u pogledu sukladnosti, izdaje certifikat o odobrenju za upotrebu oznake zemljopisnog podrijetla za određeni proizvod ili obnavlja certifikat ako su ispunjeni uvjeti iz stavka 8. ovoga članka.
Podatke o izdanim certifikatima o odobrenju za upotrebu oznake zemljopisnog podrijetla Zavod upisuje u registar i objavljuje u glasilu Zavoda.
Ako se specifikacija proizvoda izmijeni na način koji utječe na proizvod, proizvođač je dužan u roku od 30 dana od dana primitka odluke o prihvaćanju zahtjeva za odobrenje izmjene specifikacije dostaviti Zavodu ažuriranu osobnu izjavu, sukladno članku 51. stavku 2. Uredbe (EU) 2023/2411.
Radi dokazivanja kontinuirane sukladnosti
proizvoda sa specifikacijom nakon stavljanja proizvoda na tržište, proizvođač je obvezan uz osobnu izjavu koju podnosi Zavodu svake tri godine dostaviti dokaz o izvršenoj kontroli sukladnosti proizvoda sa specifikacijom, koju je provelo tijelo za certificiranje proizvoda ili fizička osoba iz stavka 9. ovoga članka.
Zavod u svrhu kontrole sukladnosti proizvoda sa specifikacijom rješenjem ovlašćuje jedno ili više tijela za certificiranje proizvoda ili fizičke osobe sukladno članku
stavku 5. i članku 55. Uredbe (EU) 2023/2411.
U slučaju utvrđene nesukladnosti na temelju provjere sukladnosti koje provode tijela ili fizičke osobe iz stavka 9. ovoga članka Zavod o tome obavještava Carinsku upravu Ministarstva financija i proizvođača nositelja certifikata o odobrenju za upotrebu oznake zemljopisnog podrijetla.
Način podnošenja izjave Zavodu i prilozi koji se dostavljaju uz osobnu izjavu iz stavka 1. ovoga članka propisuju se pravilnikom iz članka 9. stavka 2. ovoga Zakona.
Sadržaj certifikata o odobrenju za upotrebu oznake zemljopisnog podrijetla iz stavka 6. ovoga članka propisuje se pravilnikom iz članka 9. stavka 2. ovoga Zakona.
OSOBE OVLAŠTENE ZAHTIJEVATI ZAŠTITU PRAVA
Članak 30.
Zaštitu prava iz ovoga Zakona može zahtijevati nositelj oznake zemljopisnog podrijetla i druge osobe koje su ovlaštene koristiti oznaku zemljopisnog podrijetla sukladno članku 47. Uredbe (EU) 2023/2411.
Osobe iz stavka 1. ovoga članka ovlaštene su zahtijevati zaštitu prava i za vrijeme trajanja privremene nacionalne zaštite naziva kao oznake zemljopisnog podrijetla.
ZAHTJEVI ZBOG POVREDE OZNAKE ZEMLJOPISNOG PODRIJETLA
Članak 31.
Protiv osobe koja je neovlaštenim poduzimanjem neke od radnji iz članka 40. Uredbe (EU) 2023/2411 povrijedila oznaku zemljopisnog podrijetla, osobe iz članka 30. ovoga Zakona mogu tužbom zahtijevati utvrđenje povrede, prestanak povrede odnosno zabranu takve i slične povrede ubuduće.
Protiv osobe koja je neovlaštenim poduzimanjem radnje prouzročila ozbiljnu prijetnju da će povrijediti oznaku zemljopisnog podrijetla, osobe iz članka 30. ovoga Zakona mogu tužbom zahtijevati prestanak poduzimanja te radnje i zabranu povrede oznake zemljopisnog podrijetla.
Zahtjevi iz stavaka 1. i 2. ovoga članka mogu se postaviti i protiv posrednika koji pruža usluge koje treća osoba koristi u radnjama kojima se povređuje oznaka zemljopisnog podrijetla odnosno od kojih prijeti povreda
oznake zemljopisnog podrijetla.
Ako pri uvozu proizvoda kojima se vrijeđa oznaka zemljopisnog podrijetla pošiljatelj djeluje u trgovačkom prometu, bez obzira na to radi li se o robi namijenjenoj za komercijalne svrhe ili za osobnu uporabu primatelja, osoba iz članka 30. ovoga Zakona ima pravo tužbom protiv deklaranta i/ili primatelja robe zahtijevati utvrđenje povrede oznake zemljopisnog podrijetla kako bi se proizvodi mogli uništiti pod carinskim nadzorom, u skladu s propisima Europske unije o carinskoj provedbi prava intelektualnog vlasništva.
Utvrđenje povrede oznake zemljopisnog podrijetla u skladu s ovim člankom ne utječe na odgovornost deklaranta ili posjednika robe za povredu oznake zemljopisnog podrijetla.
ZAHTJEV ZA ODUZIMANJE I UNIŠTENJE ROBE KOJOM JE POČINJENA POVREDA
Članak 32.
Ako prijava za zaštitu oznake zemljopisnog po(1) Protiv osobe koja je neovlaštenim poduzimanjem neke od radnji iz članka 40. Uredbe (EU) 2023/2411 povrijedila oznaku zemljopisnog podrijetla, osobe iz članka 30. ovoga Zakona mogu tužbom zahtijevati da sud u odnosu na robu koja je obilježena znakom kojim se povređuje oznaka zemljopisnog podrijetla odnosno materijal i sredstva korištena za izradu i proizvodnju te robe odredi povlačenje s tržišta, potpuno uklanjanje s tržišta ili uništenje.
Mjere iz stavka 1. ovoga članka sud će odrediti na trošak počinitelja povrede, osim ako postoje osobiti razlozi da tako ne odluči.
Određivanje mjera iz stavka 2. ovoga članka ne utječe na pravo osoba iz članka 30. ovoga Zakona na naknadu štete prouzročene povredom oznake zemljopisnog podrijetla.
Prilikom određivanja mjera iz stavka 1. ovoga članka sud će paziti da one budu razmjerne naravi i intenzitetu povrede.
ZAHTJEV ZA NAKNADU ŠTETE, ZA UOBIČAJENU NAKNADU I ZA KORISTI STEČENE BEZ OSNOVE
Članak 33.
Protiv osobe koja je neovlaštenim poduzimanjem neke od radnji iz članka 40. Uredbe (EU) 2023/2411 osobama iz članka 30. ovoga Zakona prouzročila štetu, osoba iz članka 30. ovoga Zakona može tužbom zahtijevati naknadu štete prema općim pravilima o naknadi štete i pravilima o naknadi štete prema ovome Zakonu.
Protiv osobe koja je bez osnove u pravnom poslu, odluci suda ili zakonu, neovlaštenim poduzimanjem neke od radnji iz članka 40. Uredbe (EU) 2023/2411 povrijedila oznaku zemljopisnog podrijetla te time stekla neku korist, osoba iz članka 30. ovoga Zakona može tužbom zahtijevati vraćanje ili naknađivanje tih koristi prema općim pravilima o stjecanju bez osnove.
Zahtjevi iz stavaka 1. i 2. ovoga članka međusobno se ne isključuju.
Prilikom određivanja visine naknade štete sud će uzeti u obzir sve odgovarajuće čimbenike, kao što su negativne gospodarske posljedice, uključujući izmaklu korist, koje je pretrpio oštećenik, svaku nepoštenu dobit koju je ostvario počinitelj povrede i, kada to smatra primjerenim, elemente koji nisu gospodarski čimbenici, kao što je neimovinska šteta koja je osobi iz članka 30. ovoga Zakona nanesena neovlaštenim poduzimanjem neke od radnji iz članka 40. Uredbe (EU) 2023/2411 kojom se povređuje oznaka zemljopisnog podrijetla.
Umjesto određivanja visine naknade štete prema stavku 4. ovoga članka sud može, kada to smatra primjerenim, odrediti visinu naknade štete protiv počinitelja povrede u visini iznosa naknade koja bi se u tim okolnostima mogla zahtijevati da je počinitelj povrede zatražio odobrenje za korištenje oznake zemljopisnog podrijetla.
ZAHTJEV ZA OBJAVU PRESUDE
Članak 34.
Osoba iz članka 30. ovoga Zakona može zahtijevati da pravomoćna presuda kojom se makar i djelomično udovoljilo zahtjevu usmjerenom na zaštitu oznake zemljopisnog podrijetla u slučaju povrede bude objavljena u sredstvima javnog priopćavanja na trošak tuženika.
Sud će, u granicama tužbenog zahtjeva, odlučiti u kojem će sredstvu javnog priopćavanja presuda biti objavljena te hoće li se objaviti cijela presuda ili njezin dio.
Ako sud odluči da se objavi samo dio presude, odredit će, u granicama tužbenog zahtjeva, da se objavi izreka i onaj dio presude iz kojeg je vidljivo o kakvoj se povredi radi i tko je povrijedio oznaku zemljopisnog podrijetla.
ZAHTJEV ZA DOSTAVU PODATAKA
Članak 35.
Osoba iz članka 30. ovoga Zakona koja je pokrenula parnični postupak za zaštitu oznake zemljopisnog podrijetla od povrede može zahtijevati dostavu podataka o podrijetlu i distribucijskim kanalima robe ili usluga kojima se povređuje oznaka zemljopisnog podrijetla.
Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka može se postaviti protiv osobe koja je tužena u parničnom postupku iz stavka 1. ovoga članka kao poseban tužbeni zahtjev ili kao manifestacijski zahtjev istaknut u stupnjevitoj tužbi.
Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka može se postaviti i protiv:
osobe koja u obavljanju svoje gospodarske djelatnosti posjeduje robu za koju se sumnja da se njome povređuje oznaka zemljopisnog podrijetla
osobe koja u obavljanju svoje gospodarske djelatnosti koristi usluge za koje se sumnja da se njima povređuje oznaka zemljopisnog podrijetla
osobe koja u obavljanju svoje gospodarske djelatnosti pruža usluge koje se koriste u radnjama
za koje se sumnja da se njima povređuje oznaka zemljopisnog podrijetla ili
osobe koja je od jedne od osoba iz stavka 2. ovoga članka odnosno podstavaka 1. do 3. ovoga stavka označena kao osoba koja sudjeluje u proizvodnji ili distribuciji robe ili davanju usluga za koje se sumnja da se njima povređuje oznaka zemljopisnog podrijetla.
Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka podnesen protiv neke od osoba navedenih u stavku 3. ovoga članka podnosi se kao poseban tužbeni zahtjev ili kao manifestacijski zahtjev istaknut u stupnjevitoj tužbi protiv navedenih osoba kao suparničara u tužbi protiv osobe koja je tužena u parničnom postupku iz stavka
ovoga članka.
Zahtjev za dostavu podataka o podrijetlu robe i distribucijskim kanalima robe ili usluga iz stavka 1. ovoga članka može obuhvaćati:
podatke o imenima i adresama proizvođača i distributera, dobavljača i drugih prijašnjih posjednika robe odnosno davatelja usluga, kao i prodavača na veliko i prodavača na malo kojima je ta roba namijenjena
podatke o količinama proizvedene, izrađene, isporučene, primljene ili naručene robe ili usluga, kao i cijenama ostvarenima za odnosnu robu i usluge.
Osoba prema kojoj je postavljen zahtjev na dostavu podataka iz stavaka 2. ili 3. ovoga članka može odbiti dostavu tih podataka zbog istih razloga zbog kojih se prema pravilima općeg propisa kojim se uređuje parnični postupak može uskratiti svjedočenje.
Ako osoba prema kojoj je postavljen zahtjev na dostavu podataka iz stavaka 2. ili 3. ovoga članka odbije dostavu podataka bez opravdanog razloga, odgovara za štetu u skladu s odredbama općeg propisa kojim se uređuju obvezni odnosi.
PRIBAVLJANJE DOKAZA TIJEKOM PARNIČNOG POSTUPKA
Članak 36.
Kada se stranka u parničnom postupku poziva na ispravu ili druge dokaze koji su određeni ili odredivi i tvrdi da se oni nalaze kod druge stranke ili treće osobe, ili su im dostupni, sud će te osobe pozvati da u određenom roku podnesu isprave odnosno dokaze.
U prijedlogu za podnošenje dokaza stranka mora učiniti vjerojatnim da se ti dokazi nalaze kod druge stranke ili treće osobe odnosno da su im dostupni, a ako je predlagatelj tužitelj, on mora učiniti vjerojatnim i postojanje svoje tražbine.
Kada osoba iz članka 30. ovoga Zakona kao tužitelj u tužbi tvrdi da se dogodila povreda oznake zemljopisnog podrijetla u obavljanju gospodarske djelatnosti radi stjecanja gospodarske ili ekonomske koristi i tijekom postupka učini to vjerojatnim, te kada se u postupku poziva na bankovne, financijske ili slične ekonomske dokumente, isprave i slične dokaze i tvrdi da se oni nalaze kod druge stranke ili su joj dostupni, sud će tu stranku pozvati da podnese te dokaze, ostavljajući joj za to određeni rok.
Prije nego što donese odluku kojom drugoj stranki odnosno trećoj osobi nalaže podnošenje dokaza,
sud će ih pozvati da se o tome izjasne.
Kad stranka odnosno treća osoba tvrdi da se dokaz ne nalazi kod nje odnosno da joj nije dostupan, sud može radi utvrđivanja te činjenice izvoditi dokaze.
U pogledu prava stranke da uskrati podnošenje dokaza na odgovarajući se način primjenjuju odredbe općeg propisa kojim se uređuje parnični postupak o pravu na uskratu svjedočenja.
Prilikom odlučivanja o prijedlogu za otkrivanje dokaza sud će uzeti u obzir i ocijeniti interese stranke koja traži podnošenje dokaza u odnosu na interese druge stranke i trećih osoba od kojih se podnošenje dokaza traži, uzevši u obzir i interes tih osoba da:
se ne otkrivaju dokazi ako se predmetne činjenice mogu utvrditi i na temelju drugih dostupnih dokaza
dokazi budu određeni koliko je to moguće s obzirom na okolnosti pojedinog slučaja te da budu značajni za postupak
opseg i trošak podnošenja ne budu toliki da su u očitom nerazmjeru sa značenjem činjenica koje se žele utvrditi ili
se zaštite vlastite ili tuđe poslovne tajne.
Interes tuženika da izbjegne postupke naknade štete odnosno da spriječi tužiteljev uspjeh u postupku nije opravdan razlog za uskraćivanje podnošenja dokaza koji mu idu na štetu.
Ako je izvođenje dokaza iz stavka 3. ovoga članka ili podnošenje dokaza na temelju ovoga članka povezano s određenim troškovima za treću osobu, sud će pozvati predlagatelja da položi predujam troškova.
Ako stranka ne postupi po odluci suda kojom joj se nalaže podnošenje dokaza, sud će, s obzirom na sve okolnosti, po svom vlastitom uvjerenju ocijeniti od kakva je značenja to što stranka kod koje se dokaz nalazi neće postupiti po rješenju suda kojim joj se nalaže da podnese dokaz ili protivno uvjerenju suda poriče da se dokaz nalazi kod nje.
Protiv odluke suda o prijedlogu za podnošenje dokaza strankama u postupku žalba nije dopuštena.
Na temelju odluke kojom je trećoj osobi naloženo podnijeti dokaz sud će na prijedlog provesti ovrhu po pravilima postupka osiguranja i prije pravomoćnosti toga rješenja.
Treća osoba ima pravo na naknadu opravdanih troškova koje je imala u vezi s otkrivanjem dokaza.
Trošak iz stavka 13. ovoga članka treća osoba treba zatražiti u roku od 15 dana nakon potpunog postupanja po odluci suda.
PRIVREMENE MJERE ZBOG POVREDE OZNAKE ZEMLJOPISNOG PODRIJETLA
Članak 37.
Na zahtjev osobe iz članka 30. ovoga Zakona koja učini vjerojatnim da je oznaka zemljopisnog podrijetla povrijeđena ili da prijeti opasnost od povrede, sud može odrediti bilo koju privremenu mjeru koja je usmjerena na prestanak ili sprječavanje povrede, što može uključivati:
nalog protivniku osiguranja da prestane odnosno odustane od radnji kojima se povređuje oznaka
zemljopisnog podrijetla; ovaj nalog sud može izreći i protiv posrednika čije usluge koriste treće osobe da bi povrijedile oznaku zemljopisnog podrijetla
privremeno oduzimanje ili predaju robe, za koju se sumnja da je protupravno obilježena oznakom zemljopisnog podrijetla kako bi se spriječilo njezino stavljanje u promet ili njezin promet na tržištu, nadležnom tijelu iz članka 28. stavka 2. ovoga Zakona.
Na zahtjev osobe iz članka 30. ovoga Zakona koja učini vjerojatnim da je oznaka zemljopisnog podrijetla povrijeđena u obavljanju djelatnosti radi pribavljanja gospodarske ili ekonomske koristi, te da joj zbog takve povrede prijeti nenadoknadiva šteta, osim privremenih mjera iz stavka 1. ovoga članka sud može odrediti i oduzimanje pokretnina ili nekretnina u vlasništvu protivnika osiguranja koje nisu u neposrednoj vezi s povredom, kao i zabranu raspolaganja sredstvima na računu kod financijskih institucija i zabranu raspolaganja drugom imovinom.
Radi određivanja i provedbe privremene mjere iz stavka 2. ovoga članka sud može zahtijevati od protivnika osiguranja ili drugih osoba koje time raspolažu dostavu bankovnih, financijskih i drugih ekonomskih podataka, ili pristup drugim potrebnim podacima i dokumentima.
Sud je dužan osigurati čuvanje tajnosti te zabraniti svaku zlouporabu ovih podataka.
Privremena mjera iz stavka 1. ovoga članka može se izreći i bez obavješćivanja protivnika osiguranja ako predlagatelj osiguranja učini vjerojatnim da u protivnom privremena mjera neće biti učinkovita, ili da prijeti opasnost od nastanka nenadoknadive štete.
Privremena mjera iz stavka 2. ovoga članka može se izreći i bez obavješćivanja protivnika osiguranja ako predlagatelj osiguranja učini vjerojatnim da u protivnom privremena mjera neće biti učinkovita ili da je s obzirom na osobito teške okolnosti povrede to potrebno.
Ako je privremena mjera izrečena bez obavješćivanja protivnika osiguranja, sud će rješenje o privremenoj mjeri, odmah po njezinoj provedbi, dostaviti protivniku osiguranja.
U rješenju kojim se određuje privremena mjera sud će odrediti i trajanje te mjere, a ako je mjera određena prije podnošenja tužbe, i rok u kojemu predlagatelj osiguranja mora podnijeti tužbu radi opravdanja mjere.
Sud će odrediti rok iz stavka 7. ovoga članka tako da iznosi najviše 31 dan od dana dostave rješenja predlagatelju osiguranja.
PRIVREMENE MJERE ZA OSIGURANJE
DOKAZA
Članak 38.
Na zahtjev osobe iz članka 30. ovoga Zakona koja učini vjerojatnim da je oznaka zemljopisnog podrijetla povrijeđena ili da prijeti opasnost od povrede, sud može odrediti privremenu mjeru radi osiguranja dokaza.
Privremena mjera iz stavka 1. ovoga članka
može uključivati:
izradu detaljnog opisa robe kojom se povređuje oznaka zemljopisnog podrijetla, uz uzimanje ili bez uzimanja primjeraka
oduzimanje robe za koju se učini vjerojatnim da se njome povređuje oznaka zemljopisnog podrijetla, od strane nadležnog tijela iz članka 28. stavka 2. ovoga Zakona i/ili
oduzimanje materijala i sredstava, koji su upotrijebljeni za izradu i distribuciju robe za koju se učini vjerojatnim da se njome povređuje oznaka zemljopisnog podrijetla te dokumentacije koja se na to odnosi, od strane nadležnog tijela iz članka 28. stavka 2. ovoga Zakona.
Privremena mjera iz ovoga članka može se izreći i bez obavješćivanja protivnika osiguranja ako predlagatelj osiguranja učini vjerojatnim da prijeti opasnost od uništenja dokaza ili od nastanka nenadoknadive štete.
Ako je privremena mjera izrečena bez obavješćivanja protivnika osiguranja, sud će rješenje o privremenoj mjeri, odmah po njezinoj provedbi, dostaviti protivniku osiguranja.
U rješenju kojim se određuje privremena mjera sud će odrediti i trajanje te mjere, a ako je mjera određena prije podnošenja tužbe, i rok u kojemu predlagatelj osiguranja mora podnijeti tužbu radi opravdanja mjere.
Sud će odrediti rok iz stavka 5. ovoga članka tako da iznosi najviše 31 dan od dana dostave rješenja predlagatelju osiguranja.
NOVČANA KAZNA
Članak 39.
Sud može zapriječiti novčanom kaznom i izreći novčanu kaznu protiv pravne ili fizičke osobe koja ne poštuje bilo koju mjeru donesenu na temelju članaka 32., 37. i 38. ovoga Zakona.
Pravnim osobama može se zapriječiti i izreći novčana kazna iz stavka 1. ovoga članka u iznosu od 130,00 do 3980,00 EUR.
Ako se novčana kazna zapriječi i izriče pravnoj osobi, sud će zapriječiti i izreći novčanu kaznu iz stavka
1. ovoga članka u iznosu od 660,00 do 3980,00 EUR i odgovornim osobama u pravnoj osobi ako utvrdi da su te osobe činom ili propustom prouzročile kažnjivo djelo pravne osobe.
Fizičkim osobama može se zapriječiti i izreći novčana kazna iz stavka 1. ovoga članka u iznosu od 130,00 do 3980,00 EUR.
Ako osoba kojoj je sud, u skladu s ovim Zakonom, zaprijetio novčanom kaznom ne postupi po nalogu suda, sud će joj izreći tu kaznu i, u slučaju potrebe, zaprijetiti joj novim kaznama te ih izricati sve dok ta osoba ne postupi po nalogu suda.
Ako fizička osoba kojoj je izrečena novčana kazna ne plati tu kaznu u roku koji je određen odlukom suda, ta će se kazna zamijeniti zatvorskom kaznom po pravilima kaznenoga prava o zamjeni novčane kazne zatvorskom kaznom.
Ukupan zbroj zatvorskih kazni kojima su nekoj osobi zamijenjene izrečene novčane kazne ne može u istom postupku prijeći šest mjeseci.
Zatvorska kazna izrečena prema odredbama ovoga Zakona izvršava se na način propisan za izvršenje zatvorske kazne izrečene u kaznenom postupku.
Izrečenu novčanu kaznu i zatvorsku kaznu sud će izvršiti po službenoj dužnosti, a troškovi izvršenja padaju na teret državnoga proračuna.
O kažnjavanju novčanom kaznom odlučuje sud rješenjem.
Na rješenje o kažnjavanju dopuštena je žalba u roku od tri dana od dana dostave rješenja.
O žalbi na rješenje o kažnjavanju iz stavka 11. ovoga članka odlučuje sud drugoga stupnja u roku od osam dana od dana primitka žalbe.
Žalba iz stavka 12. ovoga članka odgađa ovršnost rješenja.
HITNOST I PRIMJENA ODREDABA DRUGIH ZAKONA
Članak 40.
Postupci zbog povrede oznake zemljopisnog podrijetla iz ovoga Zakona su hitni.
U postupku u parnicama zbog povrede oznake zemljopisnog podrijetla rok za odgovor na tužbu je osam dana od dana dostave tužbe tuženiku.
U sporovima zbog povrede oznake zemljopisnog podrijetla ročište za glavnu raspravu mora se održati u roku od 30 dana od dana primitka odgovora na tužbu.
U postupku u parnicama postupak zbog povrede oznake zemljopisnog podrijetla pred prvostupanjskim sudom mora se okončati u roku od godine dana od dana podnošenja tužbe.
U postupku u parnicama zbog povrede oznake zemljopisnog podrijetla drugostupanjski je sud dužan donijeti odluku o žalbi podnesenoj protiv odluke prvostupanjskog suda u roku od šest mjeseci od dana primitka žalbe.
Rješenje o privremenoj mjeri donosi se u roku od 30 dana od dana podnošenja prijedloga za određivanje privremene mjere.
Na zahtjev suda ili neke od stranaka u postupku zbog povrede oznake zemljopisnog podrijetla Zavod će odmah uzeti u rad zahtjev za poništenje oznake zemljopisnog podrijetla, koji je podnesen prije ili tijekom parnice, i žurno po njemu postupati sukladno članku
27. ovoga Zakona.
Sud će odrediti prekid postupka do konačne odluke o zahtjevu za poništenje oznake zemljopisnog podrijetla.
U postupcima određivanja privremenih mjera na odgovarajući se način primjenjuju odredbe općeg propisa kojim se uređuje postupak osiguranja, osim ako ovim Zakonom nije drukčije određeno.
CARINSKE MJERE
Članak 41.
Na zahtjev nositelja prava koji učini vjerojatnim da bi uvozom, izvozom, provozom odnosno prelaskom preko granične crte određene robe bila učinjena povreda prava iz ovoga Zakona, carinska će tijela poduzeti odgovarajuće mjere u skladu s carinskim propisima kojima se uređuje postupanje s robom kojom se čini povreda prava intelektualnog vlasništva.
PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 42.
Novčanom kaznom od 2650,00 do 13.270,00 EUR kaznit će se za prekršaj pravna osoba koja:
neovlašteno koristi zaštićenu oznaku ili neku drugu oznaku za proizvode koji nisu obuhvaćeni zaštitom, u slučajevima predviđenima u članku 40. stavku 1. Uredbe (EU) 2023/2411
koristi naziv domene kojom se povređuje zaštićena oznaka zemljopisnog podrijetla sukladno članku 40. stavku 3. Uredbe (EU) 2023/2411
neovlašteno uvozi ili prodaje robu na daljinu kojom se povređuje zaštićena oznaka zemljopisnog podrijetla sukladno članku 40. stavku 4. Uredbe (EU) 2023/2411
neovlašteno unosi robu iz trećih zemalja kojom se povređuje zaštićena oznaka zemljopisnog podrijetla sukladno članku 40. stavku 5. Uredbe (EU) 2023/2411
na tržište stavi proizvod čiji je naziv zaštićen privremenom nacionalnom zaštitom ili oznakom registriranom na razini Unije, a za njega nije izdan certifikat o odobrenju za upotrebu oznake zemljopisnog podrijetla iz članka 19. stavka 4. ovoga Zakona
proizvodi ili na tržište stavi proizvod čiji je naziv zaštićen privremenom nacionalnom zaštitom ili oznakom registriranom na razini Unije, koji ne udovoljava zahtjevima iz specifikacije, protivno članku
19. stavku 3. i članku 24. stavku 1. ovoga Zakona.
Novčanom kaznom od 660,00 do 1320,00 EUR za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Novčanom kaznom od 660,00 do 6630,00 EUR za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba obrtnik odnosno osoba koja obavlja drugu samostalnu djelatnost kad su prekršaj počinile u vezi s obavljanjem svog obrta odnosno samostalne djelatnosti.
Novčanom kaznom od 260,00 do 1320,00 EUR za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba.
Članak 43.
Oznake zemljopisnog podrijetla i oznake izvornosti registrirane na temelju Zakona o oznakama zemljopisnog podrijetla i oznakama izvornosti proizvoda i usluga („Narodne novine“, br. 173/03., 186/03., 54/05., 76/07., 49/11. i 46/18.) i prava na korištenje oznake stečena na temelju tog Zakona prestaju važiti 2. prosinca 2026., ako do tog roka nije pokrenut postupak registracije na razini Europske unije sukladno članku 70. Uredbe (EU) 2023/2411.
Nositelji oznaka zemljopisnog podrijetla i oznaka izvornosti registriranih sukladno odredbama Zakona o oznakama zemljopisnog podrijetla i oznakama izvornosti proizvoda i usluga („Narodne novine“, br. 173/03., 186/03., 54/05., 76/07., 49/11. i 46/18.) dužni su obavijestiti Zavod o namjeri pokretanja postupka registracije oznaka koje su registrirane na temelju Zakona o oznakama zemljopisnog podrijetla i oznakama izvornosti proizvoda i usluga („Narodne novine“, br. 173/03., 186/03., 54/05., 76/07., 49/11. i 46/18.), na razini Europske unije na temelju Uredbe (EU) 2023/2411, uz dostavu zahtjeva iz članka 9. ovoga Zakona, najkasnije šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Ako postupak iz stavka 2. ovoga članka nije pokrenut, Zavod donosi rješenje o ukidanju rješenja donesenih u postupcima registracije oznaka koje su registrirane na temelju Zakona o oznakama zemljopisnog podrijetla i oznakama izvornosti proizvoda i usluga („Narodne novine“, br. 173/03., 186/03., 54/05., 76/07., 49/11. i 46/18.).
Članak 44.
Na zahtjeve u postupcima registracije oznaka zemljopisnog podrijetla na temelju Zakona o oznakama zemljopisnog podrijetla i oznakama izvornosti proizvoda i usluga („Narodne novine“, br. 173/03., 186/03., 54/05., 76/07., 49/11. i 46/18.) koji su započeti, a nisu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona, primjenjuje se članak 70. Uredbe (EU) 2023/2411.
Podnositelji zahtjeva za registraciju u postupcima iz stavka 1. ovoga članka dužni su obavijestiti Zavod o namjeri pokretanja postupka registracije oznaka na razini Europske unije na temelju Uredbe (EU) 2023/2411 uz dostavu zahtjeva iz članka 9. ovoga Zakona, najkasnije u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
U slučaju izostanka obavijesti iz stavka 2. ovoga članka Zavod donosi rješenje o obustavi postupka.
Članak 45.
Glavni ravnatelj Zavoda donijet će pravilnik iz članka 9. stavka 2. ovoga Zakona najkasnije u roku od dva mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Do dana stupanja na snagu pravilnika iz stavka
1. ovoga članka ostaje na snazi Pravilnik o oznakama zemljopisnog podrijetla i oznakama izvornosti proizvoda i usluga („Narodne novine“, br. 72/04., 117/07., 66/11. i 43/17.).
Članak 46.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o oznakama zemljopisnog podrijetla i oznakama izvornosti proizvoda i usluga („Narodne novine“, br. 173/03., 186/03., 54/05., 76/07., 49/11. i 46/18.).
Članak 47.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u „Narodnim novinama“.