11 | 06 | 2025

EUIPO pokreće kampanju povodom Svjetskog dana borbe protiv krivotvorenja 'Što je na vašem stolu?'

EUIPO Logo

Povodom Svjetskog dana borbe protiv krivotvorina, Ured Europske unije za intelektualno vlasništvo (EUIPO) pokrenuo je kampanju Što je na vašem stolu?, upozoravajući na zabrinjavajuću pojavu krivotvorene hrane i pića diljem EU-a. Inicijativa je pokrenuta nakon što su nedavna izvješća pokazala da krivotvorenje u sektoru hrane i pića predstavlja sve prisutniju prijetnju i rizik. Uz zdravlje potrošača, na udaru su i europska gospodarstva, radna mjesta i kulinarsko nasljeđe.

"Krivotvorena hrana i piće velika su briga za javno zdravlje. Cilj naše kampanje je opskrbiti potrošače znanjem kako se zaštititi, a istovremeno podržavati zakonite tvrtke koje podržavaju standarde kvalitete EU-a. Ovo je bitka koju moramo voditi zajedno: vlasti, proizvođači i potrošači podjednako", rekao je João Negrão, izvršni direktor EUIPO-a.

Vino, jaka alkoholna pića i izgubljeni milijuni

Krivotvorenje pića, a posebice alkoholnih pića, i dalje je značajan problem, a organizirane kriminalne skupine koriste sofisticirane metode za prevaru potrošača. Krivotvoritelji često ponovno koriste originalne boce ili ispisuju lažne naljepnice za postavljanje na prazne boce, što potrošačima i nadležnim tijelima otežava razlikovanje između legitimnih i lažnih proizvoda.

Prema podacima EUIPO-a, sektor vina i jakih alkoholnih pića bio je jedan od sektora koji su najviše bili pogođeni krivotvorenjem tijekom razdoblja od 2013. do 2017. godine te se bilježi gubitak prodaje od gotovo 2,3 milijuna eura, uz gotovo 5.700 izgubljenih radnih mjesta diljem EU, a gubitak poreza na ove proizvode iznosio je više od 2 milijuna eura.

Prema podacima za navedeno razdoblje, Hrvatska je izgubila 7,1% od prodaje i nalazi se među 10 najpogođenijih zemalja uz Litvu, Latviju, Bugarsku, Slovačku, Mađarsku, Češku, Grčku i Rumunjsku. Gubitak od prodaje u navedenom razdoblju odrazio se i na gubitak radnih mjesta od 4,5% na godišnjoj razini.

Među najčešće prijavljenim zemljama podrijetla krivotvorene hrane i pića zaplijenjenih na vanjskoj granici EU-a 2019. i 2020. godine bile su Kina i Turska.

Oznake zemljopisnog podrijetla više su od etikete

Industrija hrane i pića kamen je temeljac gospodarstva EU-a koji značajno pridonosi regionalnom razvoju, zapošljavanju i stvaranju radnih mjesta, a u središtu borbe protiv krivotvorenja su i oznake zemljopisnog podrijetla (GI) – znakovi koji potrošačima jamče autentičnost i kvalitetu proizvoda, a istovremeno pomažu proizvođačima da bolje plasiraju svoje proizvode na tržište. Oznake štite nazive proizvoda koji potječu iz određenih regija i posjeduju kvalitete ili karakteristike koje su u osnovi posljedica tog zemljopisnog okruženja.

Sustav zemljopisnog podrijetla EU-a uključuje oznake zaštićene oznake izvornosti (PDO), zaštićene oznake zemljopisnog podrijetla (PGI) i zajamčeno tradicionalnog specijaliteta (TSG). Ovi certifikati čuvaju bogatu europsku kulinarsku baštinu i potrošačima daju jamstvo autentičnosti i kvalitete. Trenutačno Europska unija ima preko 3600 proizvoda registriranih kao oznaka zemljopisnog podrijetla. Francuska, Italija i Njemačka prednjače u proizvodnji i potrošnji proizvoda s oznakom zemljopisnog podrijetla, pri čemu samo Francuska čini gotovo 32% prodaje proizvoda s oznakom zemljopisnog podrijetla u EU-u. Vino čini 54% ukupne potrošnje EU-a s oznakom zemljopisnog podrijetla, što ga čini posebno osjetljivim na krivotvorenje, a  krivotvorenjem su uvelike pogođeni i maslinovo ulje, pivo, meso, sir i mliječni proizvodi.

Kako se zaštititi?

Kampanja EUIPO-a “Što je na tvom stolu?” pruža praktične savjete stanovnicima Europske unije o tome kako se zaštititi od krivotvorenih proizvoda. Dodatno, ona potiče potrošače na oprez i informiranost te pruža praktične savjete kako se zaštititi od krivotvorenih proizvoda:

  • kupujte isključivo od provjerenih trgovaca i službenih distributera i na službenim web stranicama.
  • obratite pažnju na oznake autentičnosti, poput PDO, PGI i TSG.
  • provjerite logotipove na pakiranjima, pravopis i detalje etikete.
  • koristite QR kodove, holograme i druge tehnologije za provjeru izvornosti.

EUIPO je objavio tehnološki vodič za borbu protiv krivotvorina i piratstva koji uključuje više od 40 tehnologija koje mogu pomoći vlasnicima tvrtki u zaštiti njihovih robnih marki.

Kriminal koji prelazi granice

Krivotvorenje hrane i pića te zlouporaba oznaka zemljopisnog podrijetla značajan je i ozbiljan kriminal s kojim se treba uhvatiti u koštac na međunarodnoj razini. EUIPO je aktivno uključen u borbu protiv krivotvorina diljem EU-a. Kao dio svojih napora, surađuje s raznim organizacijama i tijelima za provođenje zakona, uključujući policijske službenike i nositelje prava, kako bi poboljšao prekograničnu suradnju i provedbu u Europi.

Operacije visokog profila kao što je OPSON – što na starogrčkom znači ‘hrana’ – pomažu u uklanjanju krivotvorene i nekvalitetne hrane i pića s tržišta. U izdanju 2024. godine, operacija OPSON, koju koordiniraju Europol i Interpol u suradnji s različitim tijelima za provođenje zakona u 29 zemalja u Europi, kao i proizvođačima hrane i pića, dovela je do zapljene 22 000 tona hrane i oko 850 000 litara (uglavnom alkoholnih) pića, u vrijednosti od 91 milijun eura. Operacija je također rezultirala razbijanjem 11 kriminalnih mreža i prijavom 278 osoba pravosudnim tijelima u vezi s krivotvorinama. Kao dio ovih operacija, EUIPO pruža ekspertizu o pravima intelektualnog vlasništva – posebno o zaštitnim znakovima i zemljopisnim oznakama – dok također nudi obuku i blisku suradnju s tijelima za provedbu u borbi protiv krivotvorenja.

Krivotvorenje hrane i pića nije izolirani slučaj, već dio šireg fenomena organiziranog kriminala i aktivnostima koje podrivaju zakonito poslovanje, ugrožavaju zdravlje potrošača i pomažu u financiranju drugih vrsta ozbiljnog kriminala, poput trgovine drogom, pranja novca, kibernetičkog kriminala, prijevare, pa čak i terorizma.

Promotivni video
 

Ispiši stranicu