11 | 03 | 2025

WIPO objavio izvješće o globalnom jazu spolova u inovacijama i kreativnosti

Naslovnica studije

Izvor: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-ds-gender-2025-en-gender-gap-in-industrial-designs-of-central-european-and-baltic-states-the-global-gender-gap-in-innovation-and-creativity.pdf

Iako se u protekla tri desetljeća povećao se broj dizajnerica u regiji, procjenjuje se da bi se potpuna jednakost mogla postići tek za 40 do 60 godina, čineći ravnopravnost spolova u industrijskom dizajnu dugoročnim ciljem. Uklanjanje prepreka specifičnih za industriju bit će ključno za poticanje uključivijeg i inovativnijeg sektora dizajna u regiji CEBS-a.

U posljednja tri desetljeća sektor industrijskog dizajna u srednjoeuropskim i baltičkim državama (CEBS) zabilježio je izniman rast, a prijave dizajna znatno su porasle. To širenje odražava širi gospodarski i tehnološki napredak, pri čemu industrijski dizajn ima ključnu ulogu u oblikovanju proizvodne i potrošačke industrije regije.

Ključni aspekt ove evolucije je sve veće sudjelovanje žena u industrijskom dizajnu. Žene su povijesno znatno pridonijele tom području, ali su i dalje nedovoljno zastupljene. Iako se njihova prisutnost stalno povećavala, povećavajući se s 9,5% na 18% između 2013. i 2021., i dalje postoji znatna rodna razlika, posebno u industrijama kao što su strojevi, glazbeni instrumenti i proizvodnja oružja. Nasuprot tome, žene su aktivnije uključene u dizajnerska područja povezana s odjećom, farmaceutskim proizvodima i zdravstvenim proizvodima.

Udio žena u području dizajna varira u zemljama regije, sa najviše udjela su Litva (31%) i Latvija (28%)  koje imaju više nego dvostruko veći udio od prosjeka regije (14,7%). Zatim slijede Gruzija (20%), Rumunjska (19%), Hrvatska (19%) i Estonija (17%).

U zaključcima izvješća navodi se da unatoč dugoj i bogatoj tradiciji talentiranih dizajnerica u regiji i povećanju stope njihovog udjela u području dizajn u posljednjih 10 godina, rodna razlika u industrijskom dizajnu tek treba biti zatvorena. Jaz ograničava potencijalni skup kreativnih talenata i ometa razvoj uključivih dizajna koji se odnose na sve segmente društva. Rješavanje te rodne razlike ključno je kako bi regija CEBS-a u potpunosti iskoristila svoj kreativni potencijal i promicala pravedniju i dinamičniju dizajnersku industriju. Nastavljajući uklanjati prepreke i poticati raznolikost, regija CEBS može predvoditi u inovativnom i uključivom dizajnu.

Cjelovito izvješće

Više o tome:

WIPO Innovation and Gender: https://www.wipo.int/en/web/economics/innovation-gender-gap  

Carpentier, E., Brant, J., Bahl, U., and Kanellia, A. (2024). Closing Innovation and Intellectual Property Diversity Gaps: A Global Literature Review. World Intellectual Property Organization (WIPO) Economic Research Working Paper Series, (86), dostupno na https://www.wipo.int/publications/en/details.jsp?id=4743&plang=EN  

Carpentier, E and Raffo, J. (2023). The Global Gender Gap in Innovation and Creativity: An International Comparison of the Gender Gap in Global Patenting over Two Decades. World Intellectual Property Organization (WIPO) Economic Research Development Study, dostupno na https://www.wipo.int/publications/en/details.jsp?id=4653  

WIPO (2022). Guidelines for producing gender analysis from innovation and IP dana, dostupno na https://doi.org/10.34667/tind.45020  

EUIPO Study: Women in design (2023), dostupno na:https://euipo.europa.eu/tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/reports/2023_Report_on_Women_in_Design/2023_Report_on_Women_in_Design_FullR_en.pdf   

 

Ispiši stranicu